Tänk på följande;
1. Relevans för annonsören. Alltså hur många i målgruppen skulle vara intresserade av ett eventuellt erbjudande. Driver du en sajt för föräldrar har en reklam för blöjor högre relevans än Champagne etc.
2. Antal visningar att erbjuda. Lunarstorm etc. ligger på ett utgångspris på 100-200 kronor per 1000 visningar (beroende på format) och Studentis Group (Vi) ligger väl i genomsnitt på 50-60 CPM på Student.se och något lägre på en del andra sajter.
3. Har du utrymme.... vilket format skall användas. Använd större format om du har gott om utrymme. Se till att fylla reklamutrymme till 100% för att maximera nedersta raden.
Generella annonsörer som når bred publik betalar sällan mer än 5-10 i CPM för annonser medan företag som vill nå en viss målgrupp gärna betalar 200-500 i CPM om du kan bevisa vilka dina besökare är. Större annonsyta ger mer Cash... Nu är det bara att räkna...
Svaret hänger alltså på vad du har att erbjuda