Citat:
Originally posted by LJO@Aug 18 2007, 22:40
Jag skulle inte oroa mig så mycket om KIAindex. Som annonsör skyr jag betalningsmodellen CPM. Om du betalar per klick (eller ännu hellre, per avslut) är besöksvolymen av mindre vikt.
Däremot är det helt klart värt att analysera sin egen webbplats med ett riktigt verktyg.
(Google Analytics är dock helt OK för många behov)
|
Det känns väl knappast relevant här? Det finns mängder med annonsörer som har vetskap/kunskap om branding. Självklart är det knappast meningsfullt att vara en del av KIA om man har -10k besökare i veckan. Men när storleken ökar och det finns en nisch så är potentialen hög att hitta CPM kampanjer med rätt säljare.
Betydligt trevligare för siten att sälja på CPM då du vet var du får efter avslutat kampanj och kan då budgetera framåt m.m. Det fulla ansvaret hamnar inte heller på annonsören som det gör vid en CPO/CPC kampanj. Upplåter jag annonsutrymme med CPC/CPO deal och annonsören gör en dålig banner med ett värdelöst erbjudande så skickas troligen inte speciellt mkt trafik eller sales heller för den delen.
Men jag har likförbannat hjälpt annonsören att stärka dennes varumärke mot målgruppen. Vad får jag får det då?
Nej här behövs en attitydförändring även hos många publishers. Att köra klickkampanjer kan vara lönsamt om man verkligen hittar rätt typ av annonsör med rätt typ av erbjudande. Men det sänker också värdet på annonseringen på era siter. Hur tror ni alla tidningar tjänar sina pengar? Fast avgift för annonsplats? Går det att mäta klick? Har dem mycket annonsörer? Varför kan man inte se en site som en tidning? Enda skillnaden är att man via siten kan leverera direkta sälj och ett RIKTIGT mätverktyg.
Nej KIA är i mina ögon mycket bra för branschen. Första riktigt bra möjligheten att kunna mäta sig mot sina konkurenter, det ger också en riktigt sanningsenligt bild för annonsören som letar efter rätt webbplats att synas på. Fabricera siffror är inte längre något som alla kan göra. Har vi inte alla råkat ut för dylikt:
- Pub: Vi har 200 000 besökare i veckan enligt vårat statistiksystem, här kommer en PDF som visar resultatet
- Ad: Jahopp, det ser ju jättebra ut. Då kör vi på det
I själva verket har Pub suttit och plitat ihop siffrorna själv och har kanske 60 000 unika egentligen. Resultatet blev inte riktigt som Ad hade tänkt sig.