Mina egna slutsatser efter att ha läst gymnasiet och sedan läst vidare till civilingenjör är att det som man läser under en hel termin i ett ämne på gymnasiet motsvarar ungefär ett par, tre veckor eller mindre på högskolan. Om du nu siktar på att läsa på högskolan så spelar det ingen roll om du väljer IT eller teknisk eller natur. Har du ett intresse för datorer så kan du redan säkert en hel del av det som tas upp i gymnasiekursen och det förväntas du ändå läsa in mycket mycket fortare om du läser motsvarande ämne på högskola. Jag gick teknisk och läste lite individuella IT-kurser men det mesta jag kan om datorer och programmering har jag lärt mig hemma på kammaren och inte på varken gymnasiet eller KTH. Jag hade lika gärna kunnat gå natur och läst mer biologi och kemi, jag hade klarat mig lika bra på högskolan, kunnat lika mycket programmering/systemutveckling, men hade också haft en massa extrakunskaper i naturämnen som jag inte besitter idag, det kan vara värt att tänka på!
Skall du läsa till tex civilingenjör har du nog större nytta av kursen diskret matematik än tex webdesign och den verkar bara finnas på naturprogrammet eller går den kanske att välja som individuell kurs även på IT?
Matte, matte och matte (och fysik) skulle jag satsa på om det är högskolestudier som gäller, för det är den som är svår på högskolan, sedan kanske du kan ta lite IT-kurser också, det verkar ju vara rätt stor valfrihet nuförtiden (vi hade 250 timmar valbara kurser på min tid..). Ta en programmeringskurs och en mikroprocessorkurs så får du testa lite och se om du gillar elektronik eller data eller både och. Det är nog den största behållningen av sådana här små gymnasiekurser, att man får testa och se vad man gillar, men du lär dig inte en tiondel av det du lär dig på högskolan...
Efter att ha studerat kursplanerna lite snabbt så verkar det ju dessutom som att du kan läsa nästan samma kurser på teknisk som på IT (Du kanske kan välja elektrronikkurserna som individuellt val?) så jag tycker att du kan gå kvar om du nu trivs i klassen.
Det kan ju vara bra att kolla in vilka högskoleutbildningar du är intresserad av och se om det gymnasieprogram du väljer har alla ämnnen du behöver för att kunna söka eller räcker tex Kemi A för alla högskoleutbildningar?
Vad har du tänkt dig för högskoleutbildning om jag får fråga?
/Andreas
Citat:
men som sagt att veta om man ska satsa på det eller om man ska satsa på en mer öppen linje som natur/teknik.
|
Litet tillägg efter ditt senaste inlägg: Det spelar INGEN roll för varken dina högskolestudier eller din karriär om du väljer IT eller teknik förutsatt att du har behörighet till alla högskoleprogram du funderar på att gå och det verkar ju gå att ordna genom att välja "rätt" valbara kurser,