|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
|
Jag är till 98 % missnöjd med mitt system. Det är ett egenutvecklat system som vuxit sig för stort och där koden numera liknar ett garnnystan eller ett fallfärdigt korthus. Problemen har uppstått eftersom ambitionerna var ganska små från början, men att de nu vuxit sig stora. Vi kommer därför att riva allt och bygga om det från grunden igen. I samband med ombyggnationen så började jag även titta på redan färdiga lösningar. Men jag har hittills inte kunnat hitta någonting som verkar bra. Vad det faller på är att de flesta färdiga systemen har en ogenomtänkt design ut mot kunden (OSC är rena skräckexemplet). Eller så saknas den nivån av automatik som jag efterfrågar i administrationspanelen till butiken.
Jag har inga egna erfarenheter av OSC. Dock har jag aldrig sett en bra strukturerad OSC-butik. Det är alltså avsaknaden på bra referenser som avskräcker mig från att använda OSC. Dessutom blir jag alltid avrådd från att använda OSC när jag diskuterar shopping-system med programmerare. De jag pratat med menar att koden är oöversiktlig och svår att jobba med.
Jag vill inte heller såga samtliga färdiga lösningar som finns. Jag har inte ens orkat kolla upp alla. Lite beror det på att jag ganska snabbt gav upp. Det räcker ofta med att jag undersöker ett system i några minuter för att jag ska hitta fel som jag inte kan ha överseende med.
De flesta företagen som säljer färdiga system säger att de kan anpassa sina lösningar efter kundens önskemål. Problemet är bara att det ofta är så mycket som måste ändras att det blir billigare att bygga nytt från grunden.
Det bästa vore nog om man kan hitta en färdig lösning för funktionalitet och administrationspanel, men där man helt kan förändra shoppens design ut mot kund efter önskemål.
|