Visa ett inlägg
Oläst 2007-08-31, 07:43 #18
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Danski
Citat:
Ursprungligen postat av pokerstjärna
Jag förstår inte varför han har publicerat dom? ( om det är han somhar gjort det )
till vilken nytta?
Om det handlade om deras säkerhet så kunde han bara kontakta någon säkerhetstjänst i sverige och så kunde dem förmedla detta.
Har jag uppfattat detta riktigt: att denna människa har kommit på att deras e-post inte är säkra sedan har han publicerat dem? ( kortfattat )
Det är inte helt så enkelt vilket jag försöker förmedla på sidan och i intervjuer. De har i stort sett suttigt och skyltat på nätet med sina logins och e-post. Något som kanske inte dessa instanser bör göra?

Jag har funderat på detta om och om igen. Att ge dess uppgifter direkt till säpo/must eller annan underrättelsetjänst vore ett direkt spionbrott. Jag förmedlar då andras nationers uppgifter till en svensk myndighet, knappast bra för mig, Sverige eller de andra. Spioner får hårda straff, jag gillar inte fängelsen =)

Alternativt kunde jag kontakta dem allihopa i skymundan (ja det finns mer än 100 konton) som vi brukar göra när något dyker upp. Problemet är att när det gäller som svensk medborgare att höra av sig till en ambassad utomlands får man en av två responser, "Nej det stämmer inte *klick*" eller "Vi åtalar dig för intrång". Ja, jag har testat och även Computer Sweden kan intyga vilket attityd de fick. Dessutom skulle det bli mitt nya gratis heltidsjobb med dyra telefonräkningar för ett bra tag framöver, med dålig framgång och stor risk för mig själv. Inte de mest stabila länderna.

Att någon annan har samma information redan eller kommer få det är bara en fråga om tid. Därav kunde jag inte riktigt slänga det, dessutom tar det inte ett geni att spåra sig till mig om man skulle vilja. God säkerhetsetik kräver att man löser problem man hittar.
Istället släppte jag det till några journalister som satte press på ambassaderna. Fortfarande är det trögare än sirap att förstå allvaret hos många, hur tror ni det skulle vara om jag satte mig för att ringa själv?
Hej!

Eller så kunde du bara ha dom på din dator dessa lösenord då.
Gå till säpo"s huvudkontor och förklara att så ligger det till.
Jag tror inte du skulle bli åtalad för spionage eller liknande brott, utan jag tror att dessa ambassadörer skulle tacka dig och lägga mer krav på deras IT-personal.

Ringa upp irans ambassadör och säga "hej jag har ert lösenord" är inte särskilt smart, nej!
Men att publicera dem lösenorden gjorde du verkligen fel ( snällt sagt ) jag kritiserar inte dig alls men jag tycker bara att du gjorde fel genom att publicera allt, fast du har en god bakrund till detta.

Besökarna där lösenorden publicerades har ingenting med detta att göra igentligen och ingen behövde få informationen som inte har rätt till den, jag vet inte hur många det som har besökt hemsidan och försökt logga in, men jag kan ana och tro att det är många, tänk om det står någonting som verkligen ingen skall veta?

Det är inte bra och myndigheterna kommer inte hålla käften.
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat