|
Medlem
|
|
Reg.datum: May 2005
|
|
Medlem
Reg.datum: May 2005
|
Intressant tråd det här!
Själv använder jag mig inte av ramverk utan har under året byggt upp en hel del användbara klasser, som input-validation, image-hantering, db-hantering. Fördelen med det är väl att jag har full insikt på vad som sker under ytan vilket kan vara till stor hjälp vid optimering och felsökning av ett projekt. Nackdelen är väl, som andra framfört att mitt "Personliga ramverk" saknar någon utförligare dokumentation vilket gör den praktiskt taget oanvändbar för utomstående utvecklare. En annan nackdel var väl tiden det tog att utveckla sina egna klasser men så här i efterhand känns det bra att man lärt sig PHP genomgående. Använder dock vissa externa klasser som känns väldigt självklara och "onödiga" att duplicera. t.ex swiftmailer.org och htmlpurifier.org. Många kanske menar på att vilken klass som helst är onödigt att duplicera då det i princip redan finns allt, men jag gillar detaljer och ogillar överflödigt med kodrader och klasser :P
Ang. utvecklingsmiljön sitter jag med ZEND studio(under xp) som syncar med hjälp av NetDrive direkt mot servern, känns något segt ibland. Vid trial->error testing så brukar jag hinna före med att trycka refresh i browsern innan den nya versionen finns på plats. Handlar bara om några sekunders fördröjningen men kan vara ack så irriterande ibland. Använder även ett program lokalt på datorn: HeidiSQL för hantering av mySQL databas då jag tröttnat på phpMyAdmin's otroliga seghet!
|