Medlem
|
|
Reg.datum: Mar 2003
|
|
Medlem
Reg.datum: Mar 2003
|
Men saken är ju den också att anledningen att TradeDoubler och liknande ger så små erhållningar, och dessutom allt mer kommit att gå ifrån klick-ration, är ju helt enkelt att det missbrukas något alldeles enormt av för många. Många oseriösa gick ju in på sin sida i tid och otid ifrån olika datorer bara för att klicka, och självklart luras företagen av detta.
Istället borde man ha en högre kvalitetskontroll av alla, och antingen endast släppa igenom de man verkar seriösa eller låta de seriösa nå ett högre steg. Iofs finns "SuperAffiliate" - men det finns många seriösa sidor som dock inte har överdrivet hög besöksstatistik. Självklart skulle det dock vara oerhört mödosamt att gå igenom sida för sida och se ifall de verkar seriösa eller inte (ev. testa under en längre tid).
Självklart känns det då seriösare för annonsörer att annonsera hos t.ex. Aftonbladet - där de vet att de som klickar sig vidare verkligen är sådana som är intresserade av att gå vidare.
Dessvärre är väl dessutom branschen relativt död idag, och faktum är att många användare är oerhört snåla. Själv skulle jag med lätthet kunna tänka mig att t.ex. betala en mindre avgift (säg 10 kr i månaden eller likande) för att t.ex. få besöka aftonbladet.se fritt - även om det inte är en stor summa för varje enskild person, skulle det generera väldigt stora intäkter.
Liknande avgifter skulle kunna tas ut på många andra tjänster, fast visserligen är lite av Internets grundmoral att det ska vara fritt och tillgängligt för alla. Men, t.ex. Lunarstorm (som jag för övrigt inte har mycket för) har faktiskt en smart inkomstkälla med pro-abbonemanget (som iofs inte jag skulle betala för) - något som alla har råd med, och en hel del tydligen gärna vill ha - men det är inget krav för att utnyttja tjänsten.
Dessutom är metoden att betala med sin mobiltelefon väldigt angenäm, då många oroar sig för att betala med kort och liknande (vilket jag iofs inte heller förstår, har många gånger betalat med kort - utan problem - men fakta är fakta...).
Om branschen ska komma någonstans, måste mer pengar helt enkelt börja snurra - på ett eller annat sätt. En tjänst jag själv skulle önskat, är ett webbmagasin i stil med tidsskriften Café (och, nej - inte för brudarna, utan för det övriga materialet). En sådan publikation på Internet, med samma kvalité, skulle jag med lätthet betala säg 150 kr om året för att kunna besöka fritt.
|