Medlem
|
|
Reg.datum: Nov 2005
|
|
Medlem
Reg.datum: Nov 2005
|
Att använda automatiskt vektorisering är en genväg som gör att exempelvis vassa hörn blir runda istället. Det är även svårt att få till raka linjer. Självklart så beror resultatet på hur bra bilden/loggan är som du vill omvandla. Ska jag använda autotrace så brukar jag börja med att förstora den till runt 6000 pixlar med hjälp av Photoshop. Där kan du sedan använda diverse filter för att få till snyggare ytterlinjer. Försök att få till skarpa kanter. Desto bättre bild in - desto bättre ut! Det är inte bra att ha för många pixlar på bilden. Den enda som händer då är att det blir en himla massa noder (brytpunkter) i den vektoriserade versionen. Viktigare är att det är en jämn ytterkontur utan en massa gråtoner i övergången. Autotrace från Sourgeforge fungerar precis lika bra som Illustrator, Streamline, Corel Draw etc.
När det gäller logotyper med kanske en symbol + text så brukar jag dock alltid sätta om texten med rätt typsnitt. Myfonts.com har en funktion där du kan ladda upp loggan och få reda på vilket typsnitt som används. Den ev. symbolen i loggan ritar jag av för hand i Corel Draw eller Illustrator.
|