Visa ett inlägg
Oläst 2007-08-24, 10:37 #47
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Originally posted by pokerstjärna@Aug 24 2007, 08:41
Det finns ju flera olika sätt att se ur detta.
personligen hade jag KANSKE larmat till polisen om jag hade haft tid etc, för det jag menar är en kille slår sönder en bilruta och stjäl väskor till 95% så får dom ut pengar via försäkringen och kommer lägga till minst 3000 sel till som verkligen inte fanns i bilen eller i väskan så varför ska jag hamna i trubbel för en sån sak? tjuven kanske bär på en kniv eller pistol?
Det är ju upp till var och en hur man bedömer sin egen säkerhet. Sannolikheten för att jag skulle ingripa om jag har nån stor och stark kompis med är större än vad jag skulle göra ensam. Har jag min dotter med blir eventuella risker för henne en större del av beslutet.

Även om ägaren får ut från sin försäkring vid ett bilinbrott är det inte speciellt roligt för ägaren. Om brottsligheten dessutom var lägre skulle också den generella försäkringspremien vara lägre och något hela samhället skulle tjäna på.

Dessutom är det svårt att få tillräcklig ersättning för de problem som följer. En bekant glömde sin mobil i bilen; det blev inbrott (skickligt utan skador på bilen) och mobilen var borta. En ny mobiltelefon av samma modell kostade på sin höjd 2 000 kr, men den förlorade telefonboken och att inte bli nådd av andra affärspartners under minst en arbetsdag kostade garanterat mycket mer än så.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat