Visa ett inlägg
Oläst 2007-08-22, 22:00 #5
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Hej!

Nu vet jag inte riktigt vad du menar med "Affiliate Price Comparison Search Engines", men jag kan väl dela med mig lite av mina egna erfarenheter, kanske är det till någon hjälp?

En prisjämförelsesajt är ingen liten sak att programmera, även om du kanske inte har för avsikt att konkurrera med pricerunner och prisjakt, men jag har iallafall svårt att tänka mig att du kan ge hela projektet till en indier du hittat på rentacoder om du nu inte har en VÄLDIGT detaljerad specifikation och väldigt mycket pengar.

Min egna första prisjämförelsesajt (hittamusik.se) gjorde jag mest för att se om det gick och den ligger nere sedan länge. Det var inte svårt att extrahera data från taggar med en HTML-parser men det var när jag skulle sammanställa all data och lista ut vilka produkter hos olika butiker som egentligen är samma produkt som det blev svårt. CD-skivor verkar dessutom vara en av de svårare typerna av produkt att försöka indexera eftersom det finns flera olika skivor som heter likadant med samma artist (remixer, olika versioner i olika länder etc) så jag gav upp till slut. Det räcker inte heller med att skrapa information från HTML-taggar utan räkna med en hel del reguljära uttryck för att få data i rätt form och eftersom alla sidor är kodade på olika sätt får man skriva en del kod specifikt för varje butik. Har ingen erfarenhet av de script du nämde, men det är möjligt att de spar lite jobb, å andra sidan kanske de är begränsade i sin funktionalitet?

Det krävs alltså en hel del handpåläggning och jag tror att man måste ha ett system där man som administratör på ett enkelt sätt kan anpassa spindeln till olika butiker (dvs ett ganska avancerat admin-gränssnitt) samt dessutom försöka göra sökmotorn lite självlärande och få den att "gissa" sig till att tex produkten "SE W880i" på siba.se är samma produkt som "Sony Ericsson W880i" på elgiganten.se.

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av rentacoder eller liknande tjänster men det borde väl finnas ngn annan här som har det?

/Andreas
andi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat