Visa ett inlägg
Oläst 2007-08-21, 23:56 #32
kulmungis avatar
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem
kulmungis avatar

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Originally posted by jonny@Aug 21 2007, 23:28
Det blir en väldig administration. Det blir tillräckligt många papper av att driva även ett mycket litet webbhotell utan detta krav.
Ser fortfarande inte problemet, var ligger den "väldiga administrationen"?
Var säger det att allt ska vara i ren pappersform? Även om de kommer som snigelpost, scannas det i och lagras på en server. Sedan makuleras orginalet... Ungefär som händer med de flesta papper man skickar in till organistioner i dag, om jag förstått det rätt.

Många papper jo visst, annars skulle ju vem som helst kunna driva företag. Men allt handlar ändå alltid i slutändan på hur man organiserar det. Tycker det låter dom en lite dålig ursäkt att skylle på att det är nog med papper redan i dag...

Avtal bindande, det är ju det som går att tvista. Många lägen så går det ju aldrig till domstol för avgörande, utan kunden får sin faktura struken eller betalar när allt gått till inkasso och hot om kronofogden inkommit.

Driver man ett förtag vill man väl att slippa svara på dessa massa frågor och klagomål gällande avtalet, giltighet eller inte. Den lilla "administration" som behövs för att lagra ett underskrivet papper, lär ju betalar sig ganska snabbt om man jämför det med dålig PR och tid i telefon gällande "gnälliga" kunder.

Står själv i groparna för att starta företag, visst alltid i början relativt litet, men även om min "kusin" köper saker från mig så lär han få skriva på ett kontrakt. Finns inte en möjlighet att jag godtar det muntligt. Jag som företagare ska göra allt, då menar jag allt för att det aldrig ska bli tvunget för mig att bevisa att vi ingått avtal. Vilket det kan bli om det går vidare i en tvist. Varför försätta sig i denna situation när man löser det genom "en" enkel signatur?

Skulle vara bra och intressant av de som säger att papprena är onödiga, att räkna ihop vad allt detta strul kostar för er. Det kan aldrig vara så att ni full räknat med det i er prissättning...

Vi har genom året gått mot ett förfarande där allt som sägs i ett samtal, eller att man klickar för en bock i ett formulär, ska räcka för att godkänna avtal, jämfört med tidigare där allt skulle skrivas under(av båda parter).
Skulle vara intressant att en dag få ett jobb, men man får bara avtalet i handen och chefen säger att du är anställd. Inga papper skrivs under. Här skulle nog de flesta backa och vägra göra något fören man skrivit på ett anställningsavtal.

Men vi kan i nästa läga godkänna ett avtal på detta sätt, när vi köper produkter.
hmmm, vi vill ha en garanti på att vi får vår lön, men vi vill inte ha samma garanti på det vi köper med vår lön.

Visst det finns flera sidor att se detta, men tänkar man fortfarande inte lika i alla lägen. Även om man köper något eller säljer något.

T.o.m. har jag skrivit avtal när jag senast sålda min bil. En gammal bmw från 89, som gick för ynka 7000 kr. Avtalet var av enklasta slag och innefattade egentligen bara att jag godtagit köparen, att jag tar hand om alla papper och att jag tagit emot och godkänt pengarna. Och inte f*n tog det stor del av min tid, utan var inräknat i försäljningen av bilen....
kulmungi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat