Visa ett inlägg
Oläst 2007-08-21, 16:55 #13
MAT MAT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
MAT MAT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Albax
Jasså, där ser man. Då kanske du kan berätta vilken komponent i slutstegen som inte tål en analogsignal som kommer från ett ljudkort på en dator, eller hur denna signal skiljer sig från andra analoga signaler som omvandlats från digitala signaler i exempelvis DVD-spelare eller digitaltv-mottagare? Eller för den delen signaler som alltid varit analoga, t.ex. från en LP-spelare.
Jag har aldrig hört om att det ska vara något problem, men du har tydligen erfarenhet av detta, så det vore intressant med mer info så man kan sprida detta till andra okunniga, och utrustning slipper förstöras.
Citat:
Ursprungligen postat av Albax
Jasså, där ser man. Då kanske du kan berätta vilken komponent i slutstegen som inte tål en analogsignal som kommer från ett ljudkort på en dator, eller hur denna signal skiljer sig från andra analoga signaler som omvandlats från digitala signaler i exempelvis DVD-spelare eller digitaltv-mottagare? Eller för den delen signaler som alltid varit analoga, t.ex. från en LP-spelare.
Jag har aldrig hört om att det ska vara något problem, men du har tydligen erfarenhet av detta, så det vore intressant med mer info så man kan sprida detta till andra okunniga, och utrustning slipper förstöras.
LP- har ingen volym kontroll, vissa DVD-spelare har iofs volymkontroll..

Först o främst säljer jag en massa roliga produkter!
Jag lagar inte!!!

Men det jag kan informera om är följande:
analog kretsen är så pass känslig och klara inte "den ojämna" utsignalen..
Som blir när de "flesta" höjer o sänker ljudet från datorn!
Sedan höjer även på förstärkaren.
-Det brukar inte pajja direkt utan det kan ta ett tag, men det är ett fel som service avdelningen ofta stöter på och det har i stort alltid haft en dator inblandad.

Risken är stor att man skickar ut för hög nivå på signalen från datorn..
Olika kvalitet på mp3 cd osv...

Att det har funkat på ett gym är förmodligen att man har samma ljudnivå både ut från datorn samt från förstärkaren..dvs ingen går och höjder fram o tillbaka
MAT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat