Visa ett inlägg
Oläst 2004-06-28, 21:42 #13
Peter_B Peter_B är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2004
Peter_B Peter_B är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2004
Jag heter Peter Bredlöv och det är jag som har webbhotellet i fråga. Tänkte bara klara ut lite saker, så att alla vet.

Vi har inte hyrda servrar på något sätt, utan de ägs av företaget och jag har full tillgång till dem. De står i Bromma utanför Stockholm, hos ett företag jag har (haft) ett nära samarbete med. Jag väljer själv, i samråd med återförsäljare och kunder, vilka program och versioner som är aktuella.

Det är sant att om man är återförsäljare så hamnar kontona i praktiken i samma system som, tills vidare (och tills jag fått fram fler ip-adresser till fler subinterface) använder samma ip-adresser. Men med tanke på vad man som ÅF får, ett bra deal utan några ekonomiska risker och möjlighet att prova att ha sitt "eget" webbhotell i liten eller växande skala, så kanske man får leva med det. Givetvis kommer en återförsäljare, om han/hon växer till flera hundra konton att fundera på dedikerat/co-location, det är ju helt naturligt. Om det då sker hos oss eller med licens på våra admin-system hos andra är sak samma (eller njae, helst hos oss då ).

Servrarna står bakom en lastbalanserare (därav klarar vi oss med förhållandevis få ip-adresser), vars ena nic gick sönder igår morse. Det var inte värre än att jag fick sticka dit och byta ut det, men lite nertid blev det tyvärr (ovanligt fel, har bara hänt mig en gång tidigare att ett nätverkskort slutat funka). Tidigare har ett fel i åf-panelen gjort att webbservrarna stannat några ggr. Mailservern har fått en injektion minne och funkar klart bättre. Vi jobbar hela tiden på att eliminera SPOF:ar, och lastbalanseraren är ju en kritisk sådan. Vi kommer dock kunna slänga ut den inom kort.

Inom kort ja, vi har faktiskt lyckats säkra en extern samarbetspartner, med lite kapital i ryggen, så vi kommer att flytta in i dataphones serverhall samtidigt som tillgång till extra personalresurser kan säkra toppar i kundhanteringen samt fixa en snyggare layout till kontrollpanelen (jag befattar mig inte med design... ). Själv kommer jag inte längre att äga allt till 100%, även om jag givetvis även i fortsättningen kommer att ha en mycket aktiv roll i webbhotellets drift samt utöka stödet för återförsäljarna. I samband med detta kommer vi eventuellt att skaffa vårt eget C-nät, så då kommer vi, till skillnad från nu, att äga våra egna ip-adresser.

Nog . Om det är någon som har några frågor om hur jag löst saker och ting är det bara att fråga.
Peter_B är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat