Har WN som tidsfördriv
|
|
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 1 014
|
|
Har WN som tidsfördriv
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 1 014
|
För att hålla goda relationer till din kund behöver du ett rättvist kontrakt som skyddar er båda så att säga. Du kan skriva att din kund inte får byta webmaster, men sätt detta då under en period om 6månader-1år, inte längre. Vill man fortsätta sammarbetet efter denna perioden kan ni skriva ett nytt kontrakt.
Ett bra kontrakt är ju till för att skydda både dig som företag och din kund. Under samma period som de inte får byta webmaster, får inte du heller avsluta arbetet i sådanafall... fast sen kan man ju skriva underregler där man deklarerar möjliga anledningar till ett avslutat sammarbete tidigare än vad kontraktet säger.
Det värsta man kan göra är att få sin kund att känna sig bunden till någonting han/hon inte riktigt vet vad det handlar om... Var därför väldigt klar och tydlig vad du ansvarar för, vad du inte ansvarar för, hur arbetet kommer gå till, när du komemr arbeta, hur ersättningen kommer gå till, olika betalningsmetoder, faktureringsmetoder, OB ersättning osv osv.. Utöver detta ska du också försöka peta in hur tvister ska lösas, under hur lång tid efter ett problem har uppstått man kan påpeka detta, hur man ska göra denna påpekning.
Sedan även om kunden förlorar pengar på grund av att någonting inte fungerar, ska du då vara ersättningsskyldig om det är ditt fel, eller ska du säga från dig dessa ansvar..
Alltså det finsn hur mycket som helst man kan skriva ner i ett kontrakt.. Det vi lämnade senast var på 3 sidor relativt liten text där vi försöker skydda oss som företag och våra tillgångar, men samtidigt också skydda kunden och deras tillgångar mm.
Hoppas det hjälpte.
|