Citat:
Originally posted by KarlRoos@Aug 17 2007, 18:48
Jag tycker personligen att det är bra att Silverlight kommer.
Monopol är aldrig bra för konsumenten/slutanvändaren (i detta fall.. oss).
Något som dock inte skulle vara bra är om Flash dör.
Skulle föredra om Flash kom med fler funktioner och fler möjligheter dock och det kanske är konkurans som behövs för detta.
Ett 3D stöd i Flash kanske?
|
Problemet med att lägga till för mycket funktioner i Flash är att pluggen lätt blir lite stor med t.ex. inbyggd 3d motor.
Inte lika viktigt idag då de flesta har en acceptabel internet kontakt, men det är bra att det är snabbt och smidigt att ladda ner pluggen för att de skall ha den spridning som den har.
Och med Flash 9 så exekveras kod snabbt nog för att man skall kunna göra skaplig 3D utan att pluggen behöver komma med färdiga instruktioner.
Du bl.a.
http://www.papervision3d.org som jobbar på 3d funktion för Flash.
Det har hänt väldigt mycket med Flash på de senaste åren, och jag tror knappast utvecklingen kommer sakta ner inom den närmsta tiden.
Med Adobes satsningar på Flex och AIR kommer Flash bli ett ännu mer utbrett utvecklingsverktyg i framtiden.
Jag måste säga att även om jag inte är ett MS fan så var jag lite impad av de första demosarna på Silverlight, eller Spark som de kallade det då.
Framför allt dem smidiga integrationen mellan kod och design lägen, vilket dock Adobe hann före med att implementera i Flex builder.
Men även om det verkar vara en ovanligt lyckad produkt för att vara MS så tror jag inte att den är ett direkt hot mot Flash.
För webben kommer det dröja länge om någonsin innan de kan komma i närheten av Flash utbredning.
Och jag har fått för mig att det inte direkt är det MS fokuserar på heller.
Det kommer vara ett mycket populärt verktyg för folk som redan är vana att använda MS teknologier och då mest användas för att utveckla desktop mjukvara för Windows system.
Så de kommer konkurrera med Adobe AIR applikationer för desktop till viss del, men på webben kommer nog Flash inte bli hotat.