Visa ett inlägg
Oläst 2007-08-14, 17:15 #15
Patek Philippe Patek Philippe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Patek Philippe Patek Philippe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Citat:
Ursprungligen postat av Patek Philippe
Så fort någon snackar om att göra layout med hjälp av DIVar så vet man att uttalanden om att det skulle vara lättare att designa med tabeller beror på okunskap.
Man använder inte DIVar, man märker upp med hjälp av semantisk (x)html, och använder sig av CSS för layout.
Länktips: http://friendlybit.com/css/dont-use-...layout-please/
Okunskap? Bullshit, du svänger dig med högtravande dynga även om det är en korrekt benämning. Om jag ska skapa t.ex. en joomlatemplate så använder jag just divelementet för att dela in de olika blocken så att måtten blir korrekta. Hur ska det annars gå till? Har du en bättre lösning på hur man gör templates där innehållet varierar så varsågod, jag tar gärna emot tips. Sidan du hänvisar till ger mig inget nytt.
En design kan validera utmärkt i massor med valideringsverktyg men ändå bli konstig i någon version av IE men det måste ju vara på grund av okunskap om man inte ska använda olika css eller ie-hack, eller hur?
Nu har jag aldrig gjort några joomlatemplates, så det kan jag inte svara på. Dock finns det ju massor med andra element som du med hjälp av css kan "styla" på precis samma sätt som ett div-element, tillåter inte Joomla att du använder dig av dessa? De flesta templatesystem går ju ut på att du gör någon typ av platshållare för innehåll, den platshållaren borde i sig inte vara beroende av i vilket element du placerar den.

Ja, att en sida validerar bör bara vara en del av kollen man gör, självklart bör du också kolla den i alla webbläsare och om du behöver använda något hack (oftast för ie), vilket är ganska sällan tycker jag, är det i min mening ett billigt pris för att slippa tabellsörjan.
Patek Philippe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat