Visa ett inlägg
Oläst 2007-08-10, 15:57 #24
pitbulls avatar
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar

Reg.datum: May 2004
My 50 cents:

.com, .net .org kommer under överskådlig framtid att vara prioriterade. (universiellt användningsområde, ålder, geografiskt oberoende).

.eu tror jag blir Europas .com med tiden. (5-10 år) Förutsatt att sidorna är på engelska, tyska eller franska. En .eu som endast är på svenska ser jag som misslyckat val av TLD.

.se Som vanligt är vi lite tröga i Skandinavien, men nu börjar det röra på sig. Problemet är folkmängden, språket och den geografiska begränsningen. Intresset finns men eftersom det är en antalsmässigt begränsad grupp av intressenter så infinner sig inte någon direkt konkurrentaspekt som påskyndar prisutvecklingen.
Det är fullt logiskt. Vi kan inte jämföra .se med .com o.s.v.

Se bara på det stora "IDN-släppet". Det var inte många företag som håll sig framme. De lallade omkring och börjar först nu att vakna till. Man kan fundera på hur alerta dessa företag egentligen är och om de tar Internet på allvar över huvud taget?

Ett exempel:

När jag började köpa på mig hund-domäner 2003 så var de flesta lediga.

Idag är det svårt att hitta en ledig hundras-domän under .se eftersom bl.a. hunduppfödarna har vaknat och insett att folk söker på hundraser när de ska köpa hund.

Jag får dagligen förfrågningar från kennlar ang. hundras-domäner, men eftersom buden oftast är löjligt låga så blir det sällan affär. Då brukar jag oftast få skäll eftersom de anser att de har större nytta/rätt till namnet.

Hundar säljs idag för 10-15-20 000 kr. styck, men de är endast beredda att betala 500 kr för domännamnet. Ja, ni förstår säkert...

Detta exempel tycker jag belyser den svenska .se-handeln ganska bra oavsett inriktning.

Alla vill ha bra .se-domäner till sin verksamhet, men ingen är beredd att betala för det. Det är i alla fall så jag upplever .se-handeln i dagsläget.

Det blev lite svamligt och stundtals en smula ot det här. (jag pratar i telefon samtidigt) Hoppas dock att en och annan mening verkar vettig och belyser mina reflektioner kring "mångmiljonindustrin" kring .se-domäner.
/S
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat