Supermoderator
|
|
Reg.datum: Jun 2005
|
|
Supermoderator
Reg.datum: Jun 2005
|
lennartsvanberg - det verkar snarare som om du inte förstår vad du ingår för avtal när du beställer saker på nätet.
Du kanske skulle läsa på avtalslagen i stället. Det har exakt samma innebörd om avtalet ingåtts muntligen, skriftligen eller via ett formulär på en hemsida. Det förefaller som om du tror att du kan göra som du vill bara för att du inte satt din namnteckning under avtalet?
Man kan tycka vad man vill om hur man hanterar ett avtal som inte följs, men jag tycker det är självklart att ett avtal skall följas såvida inte den andra parten redan brutit det eller om man kommer överens om något annat.
Du hade webbhotellstjänst hos ett webbhotell som, liksom de flesta webbhotell, använder sig av ett avtal där tjänsten är ett abonnemang som löper tills viodare och debiteras årligen. Vad är det du inte förstår då när du inte sagt upp tjänsten i tid?
Du beställer domäner hos ett annat webbhotell och vill sedan inte betala för den?
Jag vill påstå att det faktiskt är du som uppför dig märkligt...
Jämför när du hyr en lägenhet - om du inte säger upp den kommer du att få betala hyra för den och du har en uppsägningstid. Alldeles naturligt kan man tycka, men när det gäller andra tjänster så är det inte det enligt dig?
Visst kan man diskutera avtalslängder och och uppsägningstider, men såvitt jag kunnat se så är avtalsvillkoren hos ovan nämnda webbhotell väldigt tydliga och du har godkänt desa villkor redan från början. Att du hävdar något annat i efterhand är patetiskt.
Det är min åsikt.
Sedan har kunden alltid rätt, men det måste finnas en gräns där också och du har med tydlighet visat VARFÖR man använder och utvecklar identifieringsfunktioner via Internet - helt enkelt för att vissa avtalsparter inte alltid följer ingångna avtal och sedan förnekar att de ingått avtalen...
Trist historia.