Idag är det bara Polisen som kan begära ut uppgifter, såsom namn och adress på en person som använde sig av ett ip-nummer vid ett särskilt tillfälle. Man ska dock se över ett lagförslag nu, som skulle göra det möjligt för vanliga privatpersoner och företag att begära ut de här uppgifterna. Syftet är att motverka piratkopiering och fildelning, men i förlängningen ger det även oss e-handlare större möjligheter att sätta dit falskbeställare och bedragare.
Nu hade det inte gjort någon skillnad i fallet med Mats besvärliga kund. Men det finns många andra tillfällen då det skulle vara extremt användbart för e-handlare att kunna spåra identiteten på en person. Överlag så tror jag att webben skulle bli en betydligt trevligare plats, om personer inte hade möjligheten att gömma sig bakom ett ip-nummer. Visst kommer det alltid att finnas personer med kunskaper i hur man döljer sin ip, men den stora majoriteten av surfare har inte en aning om hur det går till.
Jag har tyvärr ingen källa att hänvisa till, utan det här var något som jag hörde på P1 för en tid sedan. Man ser årligen över en massa lagförslag som det sedan aldrig blir något av, så man bör nog inte dra allt för stora växlar ännu. Det blir dock intressant att se hur det blir i framtiden.
Glöm inte att uppdatera oss om det händer något nytt i fallet med din "kund" Mats

.
Edit: Patrikweb upplyste mig precis om att jag hade fått lagförslaget lite om bakfoten. Det handlar istället om att ett företag direkt kan gå till domstol för att få tillstånd att begära ut uppgifter om ip. Det blir inte riktigt så enkelt som jag trodde att det skulle vara alltså.