Citat:
Originally posted by lars@Aug 2 2007, 23:12
Det stämmer att BGC har ett bra skalskydd (liksom de flesta andra större serverhallarna i stan, det är knappast inbrottsskyddet som är vattendelare mellan bra och mindre bra hallar, inte när det gäller seriösa aktörer iaf), frågan är hur pass bra detta måste vara för att man ska ställa en server där. Även om skalskyddet såklart är viktigt, skulle jag nog titta mer på att internetanslutningen är stabil och redundant, att det finns rejäla kylanläggningar så man inte får värmeproblem och att det finns en fungerande redundans vad gäller strömförsörjning.
Vill man stirra sig blind på skalskydd rekommenderas IPonlys bunkerhall. Men de, liksom P80 har haft en del nätstörningar, och personligen skulle jag oroa mig betydligt mer över det (men självklart måste det finnas rejäla säkerhetsdörrar och larm så man inte råkar ut för ett inbrott).
|
Skalskyddet är mycket viktigt med, kanske inte just endast för inbrott utan naturkatastrofer och terrorister. Terrorister är väl kanske väl starkt ord men en full förare i en långtradere ska inte lyckas köra igenom hela väggen och riva ner allt.
Eller ett flygplan som råkar köra rakt in eller någon unge med ett raketgevär :P
Så finns massa saker som kan ställa till med mycket utifrån, allt från vatten till fulla förare.
Men självklart är reservkraft/kyla och redundans på alla sätt lika viktigt, utan el eller så så spelar det andra ingen roll.