Medlem
|
|
Reg.datum: Feb 2006
|
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2006
|
Fördelen med en egen server jämfört med ett ÅF-konto är ju att du själv får 100% koll på maskinen och att du har gott om utrymme. Nackdelen är väl att driftansvaret (konfiguration, underhåll o.s.v.) hamnar på dig. Om du har kunskaperna att sköta en egen server skulle jag rekommendera en egen server. Om du känner att du vill ha hjälp med konfiguration och löpande underhåll på maskinen så rekommenderas någon form av Managed Hosting eller ett ÅF-konto.
Frågan är om du själv vill köpa in en server och ställa den på co-location eller om du ska hyra en färdig maskin (dedikerad). Funktionsmässigt blir det ingen skillnad.
Crystone hade hall i Norrköping förut, men jag tror inte att de har något kvar där (vad jag hört om den "hallen" så är det nog lika bra det). Om det finns någon lokal internetleverantör så kan de säkert erbjuda co-location, annars skulle jag rekommendera någon leverantör som har rackskåp hos Internet Border Technologies i Stockholm. Det är inte så farligt långt från Norrköping.
Har haft en del servrar i olika hallar, och ingen har haft samma höga driftsäkerhet (inga störningar alls under de ca 10 månader vi haft servrar i den hallen). Det är också den modernaste hall jag har sett.
Några leverantörer som står i den hallen och som säljer colocation-tjänster är Sajthotellet, Admax och Levonline.
|