Citat:
Originally posted by guran@Aug 2 2007, 01:12
Det är bättre att sätta sig in i reglerna om straff innan man skriker på hårdare straff. Förmodligen har personen som har lurat dig grövre brott att se fram emot att bli straffad för. Det innebär att bedrägeriet mot dig inte kommer att märkas i straffmätningen. Då väljer åklagaren att spara på skattepengarna genom att inte fortsätta att lägga utredningsresurser på det utan i stället lägga dem på att utreda kanske en våldtäckt eller misshandel.
Det finns en person i Sverige som dömdes till 24 års fängelse, så nog kan domstolarna ta i om de vill.
Även om brottet mot dig inte utreds kan du alltid begära skadestånd och till och med driva ett enskilt åtal mot personen. Då får du aggera åklagare på egen hand.
|
Det spelar väl ingen roll, om han kan få 2-3 månader till, är det bara bra ur samhälls synpunkt, det skyddar oss hedliga medborgare emot dessa drägg. Bara prinpicpen att du kan få mängdrabatt i brott.
Mördard 1 person så får jag 10 år till livstid.
Mördard jag 7 person, så får jag fortfartande straffet bara 10 till 13 års fängelse. Det är en mängdrabatt som är kränkade för brottsoffren.
Samhällets straffsystem är ju felkonstrurerat, man fokusera mer på gärgningsmannen än offren. I det här fallet utreder man inte ens brottet, då han redan har begått så många andra brott. Inför ett systemdär man multiplecera straffet med varje brott. Begår jag ett brott som ger 2 års fängelse och ett som ger 4 år, då skall jag ha 8 år fängelse. Begår man 3 brott multiplecera man gärgningar med varandra, så har man antalet år bakom gallret, enkelt och logiskt, fungerade systemet, istället för dagens daltade.
Vi som brottsoffer blir förnedrade och kräkta , då gärgningmannen inte bli dömd för det brott han begår.
Förvisso, kan jag leta upp fanskapet och spöa skiten ur honom och kräva honom på 100.000 i skadestånd, men det är ingalunda särskilt lagligt och direkt olämpligt. Men om rättväsendet inte fungera, så kan det framtiden bli en lösning.