|
Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: Nov 2006
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: Nov 2006
|
Jag har hört rykten om flera fall som har fungerat ungefär såhär:
Personen ifråga lever på pengar som inte går att spåra (pengar i madrassen, pengar av mamma, svartjobb, whatever) och har ett företag där inga pengar tas ut som lön.
Skatteverket börjar efter ett tag misstänka att personen har intäkter som inte redovisas (eftersom 0kr i inkomst under lång tid anses vara suspekt) och bestämmer sig för att göra en kontroll (alternativt att detta är ett stickprov). Skatteverket ser att personen har lägenhet, bil, whatever och lite till och bedömer att personen måste ha minst 18.000 i månaden för att leva ett drägligt liv och ger därför personen ifråga en restskatt på en sådan inkomst.
Jag tror det kan gå till ungefär så. Skatteverket kan inte se vad jag får mina pengar ifrån (men jag visar gärna om de ber mig - men vettefan om de tror mig).
Men jag har alltså hört tydligt från flera olika håll att skatteverket fantiserar ihop en summa som man sedan blir taxerad på. Detta är nödvändigtvis inga helt vansinniga summor - men oavsett vilket så är det felaktigt och kan smälla rejält hårt för den som inte har en stor budget för oväntade händelser.
Det vore enormt spännande att höra historier här från folk som har råkat ut för liknande saker. Min bror fick ju som sagt en faktura från skatteverket på 70.000 en sång, men det löste revisorn som tur var.
Gustav - dessa 30-åringar är kanske inte företagare? Om jag inte hade haft företag så hade jag absolut inte varit speciellt skraj.
Jag har i alla fall bestämt mig nu för att betala in en del skatt bara för att försöka ramla ur skatteverkets "mysko-bolag-och-personer-filter". Så då får jag helt enkelt ta ut högre lön än vad jag vill ha. Ganska angenämt problem egentligen, men det är mot min vilja.
|