|
Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: Nov 2006
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: Nov 2006
|
Hallå...
Nej, jag har inte blivit skönstaxerad, men jag är rädd för att bli det och tror att risken är rejält hög. Grejen är att jag har gjort en ganska försiktig start av mitt företag. Jag har inte tagit några stora risker och gjort stora affärer, utan jag har hållt den i stor mån på hobbynivå och har pluggat och levt på gamla sparpengar under stora delar av företagets livstid. Jag har hittils inte tagit ut en enda krona i lön, utan det enda jag har gjort är att köpa prylar.
Jag förstår att det i dagsläget blinkar ett flertal röda lampor på mitt namn hos skatteverket, och jag är rejält skraj att det kommer ett papper om skönstaxering nån gång i höst eller i januari.
Det ska nämnas att jag är lite nojig pga att jag hört alla skräckhistorier om skatteverkets rejält livliga fantasi, där de i mitt fall t.ex. skulle kunna inbilla sig att jag måste ha 20.000 i månaden för att överleva och att jag därför har jobbat svart (eller nåt) och därmed beskattar mig på 20.000 kr * 12 månader. Min bror fick 70.000 i en sån på sin byggfirma förut, men hans revisor trollade bort den (pga att skatteverket hade helt uppåt väggarna fel).
Min omsättning har inte varit så hög heller hittils... Jag har gjort en del gratisprojekt för att dra trafik etc, så omsättningen är under 100.000 kr. Så frågan är då, tror ni att risken är skitstor att skatteverket skönstaxerar mig - och i så fall, är det oändligt svårt att överklaga detta eller lyckas man ofta?
Jag funderar på om jag måste ta ut typ 20.000 i lön bara för skatteverkets skull... Det känns skitdumt då jag lever på redan beskattade pengar (som de däremot inte kan se)...
Är det någon som har råkat ut för skönstaxeringar, alternativt är rejält påläst? Jag menar... Om de skulle taxera mig på typ 100.000 då är jag rejält rykt alltså, så det kanske är dags att börja byta strategi - trots att jag kör enligt lag och rätt?
Tack / Tobbe
|