Citat:
Eller också kan man se det så att "du" utnyttjar någon annans arbete för att göra din egen radiokanal populärare. Skulle inte musiken vara "värt" något så skulle inte "kommersiella stationer" sända så mycket av den utan ha mer pratradio.......
......Det är ju så det fungerar i en kommersiell värld. Efterfrågan styr priset. Det borde ju de flesta "entrepenörer" som hänger här förstå.........
|
Det är sant! Men så som jag har uppfattat det från STIM och dem andra RIAA anhängarna så behandlas 1 st. bakgrundsmusik för effekt syfte på ens privata hemsida. Som om man bedriver en radiostation. Hur ska en privat hemsida med 1 st. bakgrundsmusik kunna täcka 200 kr/mån inte ens webbhotells kostnaderna för 1 år kostar mer än ca: 2000 kr.
Visserligen skulle jag genom att lägga in 1 st. låt på min privata hemsida, leda till att jag drar nytta av musikskaparens hårda arbete. Och jag skulle inte ha några problem med att pröjsa dem.
Men vad hände med
relativitets principen? Jag är en privatperson som vill krydda hemsidan med lite musik som effekt, inte nån webbradiostation. Dem kan ju inte dra alla över en kam! <_<
Citat:
Det är ju "du" som vill ha musik på din kanal och då kan dom som har upphovsrätten för denna ta betalt för det. Det är ju så det fungerar i en kommersiell värld. Efterfrågan styr priset. Det borde ju de flesta "entrepenörer" som hänger här förstå. Och om nu efterfrågan går ner så kommer förmodligen priserna och gå ner också så småningom.
|
Med dem genierna (RIAA, etc.) vid rodret lär man få vänta 10 år till räknat från Napster tiden ca: 1997. När världen fått 10 år till på nacken 2017 då har HELA världens befolkning minst 10 Mbit/sec bredband då skiter folk i hela den här licens byråkratin när det bara tar dem 3 sek att få ner ett helt album. Webbradios är redan nu enbart en överflödig teknologi för konsumenter tänk hur det blir 2017
Fast även om musikindustrin får ett geni av samma kaliber som Einstein som VD klockan nu. Och ändrar på hela byråkratin. Så skulle jag ändå aldrig göra affärer med musikindustrin inte med såna här klausuler
Citat:
Licensavgiften beräknas normalt som en royalty baserad på intäkter från musikanvändningen....
|
Det blir som uppfinnaren Håkan Lans rättegången igen för alla som gör affärer med RIAA, STIM. 99% av allt som man uppfinner och eventuellt i FRAMTIDEN ska utan bevis direkt föras över till advokaterna, RIAA, STIM och musikskaparens ägo.
No thanks!