Citat:
Originally posted by totoo@Jul 28 2007, 00:05
Hmm... Jag skulle tippa på att det är en enskild firma.
|
Helt ok! Jag har ett konto hos en av Sverige större datagrossiter som är reggat på min nerlagda firma som dessutom är avreggad, många avreggar ju inte sin enskilda firmor hos bolagsverket. Jag köper grejer där för ca 300k om året, men det är för mitt ABs räkning, så jag har legitema skäl, det har funnis en del praktiska hinder att flytta över det kontot till ABt.
Det viktigaste för enskildafirmor är att F skattsedel och vara reggad för moms. Att du skydda ditt namn hos bolagsverket har mindre betydelse .
Så länger man köper grejer och bara ha företaget för att skaffa sej lite bättre priser hos leverantörer går väl an, men många leverantörer i t.e.x databranschen har minimumkrav på årsvolymer, just för detta beteende är så utbrett inom den här branschen. Finns många som t.e.x driver större familjer som HB, och dra av momsen för familjenskostader på bolaget.
Däremot om han börja kränga saker , inte redovisar sina pengar, kan det bli knepigt. Det viktigaste är dock att man säger till skattemyndigheten att man har tjänat under 1 basbelopp ( Ca 30.000 kr ) , om dom inte kollar konto och sånt, så kan man nog kryppa ut sånt hyffsad helskinnad, dock inte något jag rekommedera, då skattebrott bestraffa hårdare än en våldtänkt i det här landet, nästa hårdare än mord. ( Mattias Flink fick 2 år per mördad människa , medan skattebrott kan ge näringsförbud och fängelse 2 -3 år )