Citat:
Originally posted by Kihlbom@Jul 25 2007, 10:53
Det bästa är att ringa skatteverket. Du behöver inte uppge ditt namn så du kan fråga rakt ut "kan jag bli fälld för detta om det blir revision" typ. Du kan ställa vilka frågor du vill hur du vill, de är skyldiga att svara dig.
|
Jag har fått lite motstridiga och ibland till och med felaktiga svar från skatteverket när jag har haft frågor. Personalen i deras telefonsupport är säkert kunnig, men det är vanligt folk och de har sina begränsningar. I frågor som kan ge stora konsekvenser så skulle inte jag lita till 100 % på svaret som skatteverket ger mig. Be i så fall om att bli hänvisad till en paragraf där du själv kan läsa vad som faktiskt gäller.
I Sverige utgår många per automatik ifrån att skatteverket alltid har rätt. Vid en revision bör man dock alltid överklaga om man tycker att ett beslut är felaktigt. Skatteverket förlorar allt som oftast tvister och bara det är ju ett tydligt bevis på att skatteverket ofta har fel.
Ganska nyligen så ansåg skatteverket att jag hade köpt en lägenhet i Lund för 721 kr när jag pluggade ekonomi där. Visst hade jag köpt en lägenhet (som jag sedan sålt med en reavinst), men jag betalade betydligt mer än 721 kr för den lägenheten

. I det här fallet var det ganska självklart att skatteverket hade gjort fel, men i andra fall är det inte alls lika tydligt.