Visa ett inlägg
Oläst 2007-07-19, 00:42 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by AnOnYmUs@Jul 19 2007, 00:07
Sedan vet jag inte om det är 100% rätt att bara räkna clicks på en banner eller liknande. Ibland kan jag se många lockande banners och erbjudande, men jag kanske inte just då orkar klicka på den för att se erbjudandet. Men minnet lägger till sajten i bakhuvudet till senare. Så man kanske betalar för exponering av sitt företagsnamn/sajt/erbjudande med?
Själv vill jag inte betala för impressions. För det första så brukar det bli oöversiktligt stora siffror som inte säger något om hur ofta någon faktiskt har sett min annons. För det andra så krävs det så enormt stora kampanjer för att verkligen etablera ett varumärke i folks medvetande. Man brukar säga om TV reklam att de första miljonerna är rent bortkastade pengar, men att det därefter börjar bli väldigt lönsamt. Väljer OnOff alltså att köra en jätte kampanj på de fem mest välbesökta webbsidorna, så är det bra för varumärket. Väljer en liten e-butik att annonsera på ett fåtal mindre webbsidor så gör det dock varken till eller från för själva varumärket. Om folk inte klickar på annonsen så kommer de garanterat inte att minnas butiken. Bara idag när jag surfat runt lite på nätet så har jag säkert sett ett 1000tal annonser. Jag har klickat på två, men vad de övriga annonserna var för något kan jag inte minnas alls. Ska en annons fastna näthinnan så gäller det att den återkommer gång, på gång, på gång.

Vad som är viktigt för mig är antalet klick och kvalitén på dessa klick. Jag spårar alla köp med egna verktyg. På vissa webbsidor kan 0,5 öre vara för mycket betalt. På andra webbsidor kan 5 kr vara rena kapet. Det hela beror naturligtvis på hur bra försäljning klicken faktiskt leder till.

Vad som är dyrt eller billigt per klick varierar även mellan olika branscher. Men den här tråden var tänkt att ta upp skräckexempel på dålig annonsering. Då pratar jag inte om att man någon gång kanske betalade några ören för mycket per klick, utan de där gångerna då man verkligen kände sig grundlurad.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat