Visa ett inlägg
Oläst 2007-07-13, 08:32 #7
aerosoles avatar
aerosole aerosole är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2004
aerosole aerosole är inte uppkopplad
Nykomling
aerosoles avatar

Reg.datum: Oct 2004
Har arbetat med företag i usa i ett flertal år. Hade diskussioner med min revisor kring detta då jag körde igång.

Som några nämnt stämmer det att moms inte är inblandat i den situationen. Sen behövs egentligen ingen faktura som du skickar till kund utan den skapar du så gott som endast för din egen bokföring. Det du behöver är ett ordentligt avtal där du specificerar jobbet samt kostnaden och hur betalning skall ske. IBAN/Swift koder får du från din bank.

Har aldrig råkat ut för någon stämning men det är nog lika bra att du kollar din försäkring etc. Dock måste jag trycka på att avtalet är mycket viktigt och att vissa regler skiljer sig från hur det ser ut i sverige. Sen är lagarna lite olika i olika stater i usa så det behöver du också titta på.

Nu talar jag av egna erfarenheter och din situation kan vara annorlunda än min men själv har det aldrig varit några problem, det har rullat på smärtfritt.

Ett tips är också att införskaffa boken Business and Legal Forms for Graphic Designers av Crawford & Doman Brock. Den innehåller det mesta du behöver samt mallar på avtal. Finns att köpa på Amazon.

Lycka till!
aerosole är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat