Flitig postare
|
|
Reg.datum: Mar 2003
|
|
Flitig postare
Reg.datum: Mar 2003
|
Tjo,
Förstår helt klart om du inte köpte den, köper man en cpu så vill man ju gärna ha den i orginal kartong helst speciellt då det är en Intel. Har för mig att 3års garantin inte gäller om du saknar kartong samt papper som låg i den? Vill minnnas iaf att det var så för några år sedan men kanske ändrats med tiden?
Dock måste jag också säga att detta med statisk elektricitet osv känns lite hypat, jobbade ca 2 år som service tekniker och monterade dagligen datorer och grejade med kretsar och annan elektronik men inte använde vi antistat armband och det ena och andra alla gånger. Kan inte säga att jag råkat ut för att något har givit statisk elektricitet heller, som jag har märkt av bör väl tilläggas då.
Grejerna tål mer än man tror, hade tex en gammal dator hemma jag byggde om till router. Jag sågade med vinkelslipp i chassit samtidigt som moderkort, cpu, diskar, minne osv satt kvar. Sen råkade jag glömma bygget i farsans källare som är fuktigare än en sjö i 3 månader och hittade den i en container hemma när farsan städade.
Städade ur lite metalskrot och stålspån sen jag sågat i den och pluggade i den el-uttaget och den startade utan problem och går fortfarande än idag ca 3-4 år senare så man kan misshandla saker mer än vad man tror.
Fast bara för det så behöver man ju inte vara rädd om sina saker, jag försöker alltid ladda ur mig från el genom att ta i något jordat föremål samt hålla saker som kan ta skada av statisk elektricitet borta från grejor som kan ladda ur sig på grejerna.
Men liksom om nu en grej tar skada av ESD och du inte märker något bokstavligentalat genom att se hur en blixt av mindre kaliber smäller till över en komponent så är det ju extremt svårt att se om den är skadad. Grejerna kan ju gå i flera år innan dom brakar samman och innan des har man oftast bytt grejerna både en och två gånger kanske.
Ett annat fint exempel jag gjorde var ett test med 2 halv kassa grafikkort som jag skulle ha sönder i syftet att se vad dom klarar av. Så jag slog på tvn en stund och sedan tryckte jag ett av korten mot tv rutan så det sprakade till och det slog lite små blixtar mot kortet. Fungerade precis lika bra efter den behandlingen så jag fortsatte med att ladda upp mig fint med fötterna över ett golv och köra med fingrarna över kortet, även här sprakar det till och man kan se en mindre blixt. Tro på fan att kortet fort farande fungerar utan något som helst märkbart fel i form av stabilititet eller annat. Kortet rullade säkert 1 år innan GPU fläkten lossade mitt i en duell i DoD, jag dog behöver jag säga mer? :P
Men man behöver ju inte riktigt misshandla saker så som jag gör, var rädd om era leksaker pojkar!
Mvh,
Viper
|