Citat:
Originally posted by bjoahl@Jul 5 2007, 18:26
Du startar inte företag för att slippa betala moms..
Du startar företag för att har något att sälja
Visst, du kan regga en enskild firma (gratis) och köpa en dator och få tillbaka nån tusenlappar på momsen.
Rent ekonomiskt så kan du lika gärna lägga samma kraft på att plocka blåbär eller vad-som-helst och förmodligen få mer pengar över. Bokföring, moms och företagsdeklaration är en hel del jobb att lära sig..
|
Jag har inte tänkt att starta företag bara för att slippa betala moms utan för att jag vill testa på att driva ett företag och lära mig hur det fungerar och då tycker åtminstone jag att det är bättre att lära sig de mest grundläggande sakerna i ett mindre företag med inte så stor omsättning. Om man sen får tillbaka lite på momsen är det bara ett plus.
En sak jag funderar på är dock om det är dyrare att driva ett företag än att få inkomsterna som privatperson. Om vi säger att jag har tjänat 1000kr hos tradedoubler en månad som privatperson så får jag betala skatt och arbetaravgift på nästan hälften av inkomsten om jag nu istället tjänar in den här tusenlappen till företaget och vill plocka ut den som lön, tillkommer det då några mer avgifter än skatt och arbetaravgiften som gör att den här tusenlappen sjunker ännu mer?