Visa ett inlägg
Oläst 2007-07-09, 12:58 #18
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Originally posted by najk@Jul 8 2007, 14:51
FredrikMH: du har ju fortfarande inte svarat kullervo på vart flaskhalsen ligger
Citat:
För övrigt berättar du inte vad flaskhalsen är i ditt nuvarande system. Disk-IO eller concurrency-problem med mysql?
Så jag vet inte varför du dissar alla när dom försöker hjälpa dig.

Min personliga reaktion är att 5900 kronor per månad låter som enormt mycket pengar för en (ursäkta ordvalet) enkel site.

Alltså skulle jag kunna svara; köp en 8kärnig maskin med 16 gig ram och 8st SAS 15krpm diskar i raid 10 de hamnar på strax under 5 000 i månaden på ett leasing kontrakt, så behöver du inte bry dig längre.
Tyvärr räcker det nog bara några månader för honom. Efter det måste han nog sikta på IO-system som går loss för >100k och där har åtminstonde inte jag något tips. Undrar vad det kommer krävas för grejer om 1 år...

FredrikMH:
Lägg några tusenlappar på en konsult som kan bygga ett skalbart system åt dig istället. Om du får tag på någon redan idag kan du ha ett färdigt system som går att köra på billig hårdvara innan helgen, så att slänga hårdvara på problemet behöver inte ens vara en snabbare lösning.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat