Citat:
Originally posted by FunTrix@Jul 4 2007, 18:40
hmm okej, jag har alltid trott alltid får tillbaka all moms från staten.
Om vi säger att du har inkomster via internetreklam på din hemsida till ett värde av 20 000kr ett år och inte räknar med någon annan inkomstkälla, kommer jag då få tillbaka någon typ av momsen jag har betalat in. Sen så har man köpt in saker, domäner, webhotell, dator m.m. för lika mycket, alltså 20 000kr inkl moms. Kommer jag då att få mina 5000kr i moms eller något överhuvudtaget?
|
Det finns en del tjänster/produkter som är skattefria i Sverige, dvs du lägger inte på någon mervärdesskatt vid försäljning. Om inte jag har helt fel för mig så är försäljning av reklam placerat på hemsidor just av denna typ. Om din verksamhet säljer dessa tjänster så kan den klassas som en blandad verksamhet för momsredovisning.
Om du har en blandad verksamhet och säljer för 100 000:- som ej är momspliktigt och 50 000 som är momspliktigt där du lägger på 12 500 i utgående moms. Om du sedan investerar någonting för 100 000 exkl moms så får du 25 000 i ingående moms, med 25% mervärdesskatt. Du som har blandad verksamhet kommer kunna kvitta dessa 12 500 (som du är skyldig Skatteverket) men de andra 12 500 i mervärdesskatt som du betalade kommer du inte att få tillbaka.
Hade du haft en verksamhet som är helt momspliktig så hade du fått tillbaka all ingående moms, även den du inte kan kvitta. Vad din verksamhet klassas som kan du får reda på genom att kontakta Skatteverket.
Jag är lite grön på området så jag reserverar mig för fel