Ämne: Aktiebolag
Visa ett inlägg
Oläst 2007-07-03, 00:06 #4
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av tino
Jag har några funderingar kring Aktiebolag.
1. När man skaffar ett AB måste man lägga 100kkr i insats (aktiekapital). Kommer dessa ligga på ett separat konto för all framtid eller att ligga med övriga inkomster som bolaget genererar?

Du har fått rätt svar av Westman. Det är ju faktiskt inte ens säkert att de 100.000 i AK är pengar från början ens utan kan lika gärna bestå av inventarier, maskiner, lager eller något annat bolaget har nytta av.

Citat:
Originally posted by -tino@Jul 2 2007, 14:55

2. Får tillgångarna i företaget aldrig understiga 100kkr eller gäller det endast vid bokslutet?
Westman har rätt igen i sak men ändå inte riktigt. Det är så att det egna kapitalet aldrig få understiga mer än halva aktiekapitalet. Om bolaget skulle vara statiskt från begynnelsen så innebär det att när hälften av tillgångarna är förbrukade så är också halva det egna kapitalet förbrukat. Om jag i det läget köper en maskin för 200.000 men finansierar den till 100% med ett lån så har jag tillgångar på 250.000 men fortfarande har inget skett som påverkat det egna kapitalet så fortfarande har jag en skyldighet att upprätta kontrollbalansräkningen.
Sedan är det inget absolut krav att tillskjuta pengar för att återställa kapitalet även om kontrollbalansräkningen visar ett förbrukat kapital. Det är bolagstämmans ansvar att bestämma om bolaget ska drivas vidare ändå men då under fullt personligt ansvar från styrelsen.

Citat:

3. Får man någonsin tillbaka insatsen om t.ex. man har inventarier eller dylikt för 100kkr i framtiden? Om man får tillbaka dom: Får man tillbaka dom skattat och klart eller måste man skatta för dom igen?
Om du bestämmer dig för att likvidera bolaget så får du ut de likvida medel som bolaget har. Nu är likvidation inte något man genomför själv utan den processen sköts av en likvidator vars uppgift det är att avveckla bolaget, sälja tillgångarna, betala skulderna inkl sitt eget arvode. De pengar som sedan blir över får du tillbaka. Det kan alltså bli både mer eller mindre än dina satsade 100.000.

Citat:
4. När bolaget gör vinst betalar man 28% skatt ? Läggs dessa företagsskattade pengar till aktiekapitalet?
De 72% av vinsten som är kvar efter skatt hamnar som bolagets egna kapital under posten balanserade vinster inte som aktiekapital.
Aktiekapitalet är det kapital som ägarna vid starten har satsat i bolaget, resterande delar av bolagets egna kapital är sådant som bolaget själv genererat och kan använda så som det vill ex att investera med eller att dela ut till sina ägare.

Citat:
Ursprungligen postat av tino
5. Utdelnigsskatten är på 30%? Man kan dela ut pengar till aktieägarna från aktiekapitalet?
Här har davidj rätt svar, förutom just det att det är en väldigt liten del som beskattas med 20%. I år var den utdelningen minimum 89.000 kr och personligen ser jag inte den summan som väldigt liten. Dessutom gör du ingen utdelning i år utan väntar till nästa år så är summan då 89000*2 till 20% skatt.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat