Citat:
Originally posted by abrakadabrafem@May 2 2007, 23:56
Jasså Det var ju smart om det funkar. Skall nog testa Frilans först ändå och läsa på om F-skatt sålänge.
Man känner ju att man kanske har lite för tunna kunskaper för att starta egentligen.
|
Jag är lite nyfiken på hur FrilansFinans beräknar lönen. Tittar man på deras demo så utgår de ju bara från ett nettobelopp om 7500 som i fakturavärde blir 15750 exkl moms. Jag kan föreställa mig att beräkningsformeln 2,1*nettolönen kommer från tumregeln att en krona i handen innebär en krona i skatter och så 10% till Frilans, men är det så i verkligheten?
15750 - 10% = 14.175
Dra av soc = 14175/1,3242 = 10.700
30% skatt schablonmässigt = 3.200
Netto utbetalt = 7.500
Jag tänker nu på jobbskatteavdraget som gör att det inte ser ut så här. Redovisas lönen så här så får man ju trots allt tillbaka sin 1000-lapp/månad efter 1½ år men man kan ju också tänka sig att lönesumman blir 1000 lägre eftersom Frilans faktiskt inte lovar annat än att man får 7500 i nettolön.
Den extra peng som jobbskatteavdraget ger brukar vi betala ut en gång i månaden till de som använder dinfirma för sin fakturering och med tanke på den förvåning som de flesta gett uttryck för när de fått den pengen som faktiskt är deras egen så känns det som att vi gör något som bryter branchens "mönster".