Flitig postare
|
|
Reg.datum: Jan 2005
|
|
Flitig postare
Reg.datum: Jan 2005
|
Jag utvecklar aktivt en webbutiksplattform på ett av de företag listade på kreditor, och jag kan säga att det finns många olika syner på det här med hur en webbutik ska utformas. Varenda kund i princip kräver något unikt från näthandelslösningen, det kan vara alltid från design, lagerhantering, produkthantering, visning i olika vyer eller andra specialfunktioner. Normalt men tidskrävande. Har varit i kontakt med många webbutiker och de lite större skulle alla kunna ha en programmerare på heltid för att kunna tillgodose alla krav.
Har man väldigt specifika önskemål så får man välja en plattform som enkelt går att anpassa, vilket många erbjuder, sedan är det bara att plocka fram plånboken tyvärr. Rent generellt så är det framförallt koppling mot ekonomisystem/kortbetalning som är det största hindret, alla kör med sina egna api:er och det kräver en massa tid att få igång.
Det viktigaste med en webbutik enligt mig (rent tekniskt):
- Enkelhet, butiken ska vara simpel
- Snabbast möjlig väg från produkt till köp
Vidare får man inte glömma produkterna, att de verkligen går att sälja via Internet på ett smidigt sätt samt att man marknadsför dem på rätt sätt. Utan dessa två sista punkter spelar det ingen roll vilken webbutik man kör.
|