Citat:
Originally posted by klein@Jul 1 2007, 00:21
Men för den som vill ha en bra teknisklösning , så kan jag rekommendera OsCommerce.
|
Är OsCommerce verkligen någonting att ha? Den största fördelen med osc är väl att alla tredjepartens lösningar är anpassade efter shoppen. Men jag tror aldrig att jag har sett en bra butik som varit osc. Finns det någon här som har länkar till bra osc-butiker så tittar jag hemskt gärna. Jag kanske bara sett de dåliga exemplen.
Jag håller med clonix om att många färdiga e-butiker är rena katastrofen. Jag hade själv tänkt att innhandla ett färdigt system och tänkte inte spara på slantarna. Dock har jag efter mycket letande inte hittat en enda bra lösning. De flesta butikslösningarna innehåller riktiga nybörjarmisstag. Jag kan ta några allmänna exempel (inte specifikt för någon särskild butik, utan de här missarna brukar förkomma överallt):
Köp kräver inloggning.
Produktsidorna har inte produkten i centrum, utan är fulla av konkurrerande objekt.
Produktsökningen fungerar inte tillfredställande.
Butikens grafiska upplägg kräver onödigt mycket scrollande i höjdled.
Det finns ingen koppling till ekonomisystem.
Det är svårt att modifiera shoppen.
Shoppen är uppbyggd i frames
Shoppen är inte seo-vänliga.
Menyerna är inte placerade där de brukar vara
mm.
Man märker ofta att teamét som gjort shoppen är duktiga programmerare, men att de inte har en aning om vad som är viktigt i en e-butik. De flesta butikerna funkar bra för folk som driver e-handel på skoj och som har det som extraknäck. Men några färdiga lösningar som duger till en mer mogen verksamhet har jag inte kunnat hitta. Jag letar fortfarande. Ni som tycker att jag har fel och att det visst finns bra lösningar får hemskt gärna tipsa om någon.
Edit: klein, du har jobbat länge med e-handel. Hur kommer det sig att du gått över till osc på senare år? Det vanligaste är väl att folk börja med osc och de går över till andra lösningar sen. Vad fick dig att välja osc?