Ämne: Köppsykologi
Visa ett inlägg
Oläst 2007-06-28, 19:08 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Det du upplever är helt normalt. Orsakerna är desamma som när man fastnar i bilkön påväg ut till landstället på midsommardagen - Alla svenskar gör samma sak samtidigt. En intressant sak är t ex att fint väder påverkar försäljningen mycket negativt på kort sikt, men inte lika mycket på lång sikt. Den första dagen med fint väder så dör försäljningen totalt, men håller det fina väderet i sig så återhämtar sig försäljningen efter bara några dagar. På sikt kan inte jag se att fint väder leder till dålig försäljning. Vad som däremot ger dålig försäljning är ledighet. Flygbolagen har sålt fler resor än vanligt i år, vilket förmodligen kommer att synas negativt i försäljningsstatisken för oss e-handlare. Vill jag planera min vecka så kan jag även titta i tv-tablån för att se vilka dagar som jag kommer att få jobba extra på lagret med att packa. Bra TV-program ger lägre försäljning. Spelar Sverige fotboll mot Brasilien så är det helt dött i drygt 90 minuter i shoppen. Bara en halvtimme senare så rullar köpen in som vanligt igen. De fåtal personer som trots allt handlade något under matchen har alltid ett feminint förnamn .

Så att konstatera att orderingången är ojämn är ungefär som att konstatera att det är mer folk på stan under dagen än på natten (med undantag för fredag och lördag natt då det är massor folk ute). Människor är lika mycket flockdjur som flyttfåglar är . Dina försäljningstoppar kommer dock att variera beroende på vad du säljer för produkter.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat