Nykomling
|
|
Reg.datum: Jun 2007
|
|
Nykomling
Reg.datum: Jun 2007
|
Det som oftast händer är att säljarna har såpass höga krav på sig eller har såpass stora mål att de inte drar sig för någonting när det gäller att fånga en kund.
Det är nästan aldrig instruktioner som får säljarna att agera så som de gör utan det är så att säljaren har en känsla av att företaget skyddar en om det skulle bli trubbel pga vad som sagts, och "cheferna" kan lugnt säga att våra rutiner är si-och-så, även om man till nästan 99% kan garantera att de vet vad som pågår.
Ofta är det också "trender" som går på dessa callcenters. Säljarna lyssnar på den som säljer bäst, och den som säljer bäst gör det pga att han presenterar sig som representant för ett företag många gånger bättre rykte än det företag han egentligen ringer ifrån.
Sen vet man också som säljare att till 99.99% av alla kunder inte spelar in samtalet, iaf inte när man presentarar sig. Även om han/hon skulle vara så lurig, så får den säljaren sparken och ersätts av en ny med 12 900 i lön före skatt...
Linkande tendenser startade på min tidigare arbetsplats men det "skjöts ner" ganska omgående, då man som ett seriöst företag inte kan hålla på med skummismetoder i längden. Medelanställningstiden låg på uppskattningsvis 9 månader där jag jobbade och det var ett "seriöst" callcenter.
I min mening ligger ansvaret på utbildningsansvariga/coacher att verkligen klargöra vad som får och, inte får, sägas. De är i princip de enda som kan förändra något. Samtidigt är det självklart också så att "cheferna" vet precis vad som pågår men när pengarna rullar in utan att någon reprimand ges så är det partyparty...
Nu säger jag inte att det är så i detta fallet men det är ofta så.
|