Citat:
Ursprungligen postat av Gazunk
Citat:
Originally posted by -guran@May 31 2007, 11:40
Citat:
Ursprungligen postat av dAEk
Det kan man ju diskutera: - Det borde vara upp till användaren om de vill öppna nya fönster.
- Det är fult/dåligt/mindre bra/etc att lägga in beteende i markup-koden.
|
Det är anledningen till att "target" är borttaget ur xhtml. Så vill ni att era hemsidor ska tillhöra framtidens standard, bygg dem redan idag utifrån att target inte existerar.
|
Jobbigt att dom har tagit bort det <_< (även om jag förstår dom) Fast man kan ju faktiskt ställa in i firefox att alla länkar öppnas i samma fönster om man tycker det är jobbigt.
|
Tvärtom är jobbigare. En rad snabba orsaker:
- Det bryter tillbaka-knappen. Du förutsätter att användaren skulle vara mer van vid din lösning med att öppna länkar i nytt fönster än "Tillbaka faktiskt betyder Tillbaka" inte "Tillbaka betyder stäng det här fönstret".
- Alla vill inte/förstår inte att sidan öppnar i ett nytt fönster. Många och då menar jag många mindre vana datoranvändare jag stött på får exceptionella svårigheter när det öppnas nya fönster och de vill tillbaka till sidan.
- Betänk också möjligheten att vissa sitter på sämre, äldre eller mer sparsamma plattformar. De tycker nog inte det är så trevligt att burken kraschar för att en länk öppnas i nytt fönster.
- Som tidigare nämnt, det är ett val som användaren bör kunna göra, för in i helsefyr svårt kan det faktiskt vara att trycka in shift samtidigt som man klickar?