Visa ett inlägg
Oläst 2007-06-07, 23:41 #242
Gidlof Gidlof är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2004
Gidlof Gidlof är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av koala
Citat:
Ursprungligen postat av Gidlof
Jag förespråkar, det har jag alltid gjort, livstids - tills den dagen dom faktiskt dör - fängelsestraff. Den här typen av lagstiftning är naturligtvis mycket svår, och naturligtvis mycket kostsam, att upprätthålla, men det vore det bästa slaget av straff enligt mitt tycke. Att dömma en människa till döden är naturligtvist ett billigt och snabbt sätt att bli av med problemet, men enligt mig har inte pedofiler gjort sig förtjänta av ett dödsstraff. De förtjänar något mer smärtsamt och långvarigt straff - i livet.

Nej, mitt kort ligger för isolering i kammare - livet ut - med dropp som upprätthåller människan att leva vidare - samt med tvångströja så personen saknar möjlighet att på något sätt kunna ta livet av sig.

Det är intressant att se att du förespråkar livstidsstraff istället för dödsstraff, med motiveringen att man ska se till att den straffade ska få det så dåligt som möjligt, även om det blir dyrare för samhället. Vore det i så fall inte bättre för samhället att bara avrätta dem, och sen slippa betala för att uppehålla dem vid liv, eller på vilket sätt blir samhället bättre av att se till att människor hålls vid liv mot sin vilja? Varför ska en laglydig medborgare behöva betala för att hålla en oönskad person vid liv? Är inte det kollektiv bestraffning? Ett bättre alternativ vore väl i så fall arbetsläger med tvångsarbete, ungefär som i koncentrationslägren, vilket ju inte skulle belasta samhället lika mycket ekonomiskt. Eller vad säger du om den saken? Vore det kanske för obekvämt att återinföra koncentrationsläger, är det bättre att tvinga skattebetalarna att betala för att se till att en sjuk människa ska plågas så mycket som möjligt?
Roligt att du ser mitt inlägg som en kollektiv bestraffning då det inte alls var tänkt så överhuvudtaget. Det var därför jag skrev i mitt meddelande om att det var dumt att ha livstids fängelse med det rättssystem vi har idag i Sverige (om vi tittar bara det svenska perspektivet ur detta). Tanken är att man inte ska göra det bekvämt för personen genom att erbjuda honom eller henne ett skönt dödsstraff.

Att däremot se till att personen lider av det han eller hon ställt till med vore mer spännande. Se till att personen får exakt den näring den behöver livet ut, tvångsbind fast personen i ett rum som ingen besöker och låt dom dö. Det är bättre att låta dödsstraff gå till idioter som dödat någon eller bara sabbat på annat sätt. Men att man skulle behöva bestraffas kollektivt genom skattebetalning var aldrig min poäng. Poängen var att det skulle finansieras på sidan av statens pengar.

Plåga - Slå - Misshandla de som inte sköter sig. Det är rätt.
Gidlof är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat