Citat:
Originally posted by Xamda@Jun 5 2007, 22:56
Det var nog det mest korkade förslag jag hört i år. Förresten får jag sträcka ut det till att vara det mest korkade jag hört på ett par år...
Detta måste vara en våt dröm för konsulter som inte riktigt kan hitta på en arbetsuppgift: Låt oss skaffa en standard för hur upphandlingar och projektledning skall hanteras och så kan jag bli konsult och tjäna feta pengar och kalla mig mäklare.
Herregud.
|
Varför? Vad är det som är så otroligt korkat?
Denna här standarden har ju precis motsatt effekt och det är att "vem som helst" som skall vara med i ett projekt kan använda sig av denna standard som stöd. Är dessutom alla inblandade parter certifierade, eller åtminstone känner till standarden vet alla vad som skall göras, hur det skall göras, och hur man på lämpligaste sätt agerar. - Man talar liksom samma språk. Fämst skall väl detta trygga situationen med beställare som idag inte vet vad dom får utan måste förlita sig på aktörerna.
Grejjen med likartade standarder är bl.a. att man inte skall vara alltför beroende av enskilda personer, utan att kompetensen och kunnandet skall ´standardiseras´ i ett enhetligt system som gör att om en faller bort så kan en annan ta över på smidigaste sätt. Allt som skall göras skall ingå i processen och vara fastställt så att säga.. Ofta fallerar projekten i gränsnitten. Det vill säga i de moment där överlämning sker.. Detta kan bero på missförstånd, otydlighet eller att man saknar förutsättningarna. Detta är också något som skall/kan styras upp via standardiserat arbetssätt.