Citat:
Originally posted by abrakadabrafem@May 23 2007, 12:49
Jag förstår inte Google adwords när det gäller att ställa in kostnaden per klick.
Jag har en budget på 1000kr varje månad och väljer att kostanden för ett klick(CPC) på varje annons skall sättas automagiskt av google.
Då får jag betala ungefär 5-10kr per klick. Min buget skulle då ge mig ungefär 3-6 klick per dag.
Men om jag sänker min CPC till 2kr och har kvar mitt fasta månadsbelopp, då borde det väl tvingas fram fler klick per dag?
Och det låter ju ologiskt.... :blink:
|
Om du kör på att låta Google automatiskt optimera kampanjen så skall du veta att de tittar och jämför med vad andra kan tänkas buda för att erhålla position 1 på Google och detta att man är beredd att betala mer för ett klick/besökare är en av algoritmerna som styr vem som får ligga högst upp, men det finns flera algoritmer.
Google belönar även annonser som marknaden gillar mera än andra på samma sökord, d.v.s den annons som lockar till mer klick procentuellt kan få bättre placeringar än andra då Google vill ge nästa som söker på samma sökord bättre användarupplevelse.
Så om du skapar bättre CTR på dina annonser så kan du få bättre placeringar trotts att du är beredd att betala mindre än tidigare (om inte de andra annonserna redan är bättre vill säga).
Tipset till dig är att sätt ett maxklickkostnadstak per sökord och skapa unika annonser till varje sökord som du vill synas med på Google och ta inte bred matchning som Google erbjuder i defaultläge utan titta på de övriga allternativen så att du får bättre koll på vad de sökte efter så att du lättare kan skapa lockande annonser.
Gå sedan in i fliken kundrapporter och ställ in att du skall få rapporter på ord som placerar sig sämre än... så får du full koll annonseringen.
Mvh
Johan