Visa ett inlägg
Oläst 2007-05-24, 14:49 #16
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Reg.datum: Nov 2003
Det känns som att skulle man ha ett premium-namn så täcker det ändå in alla dessa punkter. Ett domännamn som täcker in fler användningsområden måste väl ändå generellt sett anses som bättre - just för att tillämpbarheten täcker samtliga önskemål utan att inverka negativt på något.
Citat:
Originally posted by pitbull@May 24 2007, 14:25
IMHO:
Ett bra domännamn beror på användningsområdet och målsättning.
Som jag ser det finns det vanliga domännamn, seo-domännamn och marknadsföringsdomännamn.
Vanliga domännamn är namn som går till företaget/verksamheten. Här spelar inte nyckelord eller produktnamn så stor roll (även om det är en klar fördel om dessa ingår i namnet). Förkortade domännamn t.ex. wn.se tillhör denna grupp, wn.se säger ingenting om produkten eller tjänsten utan besökaren kommer oftast genom kännedom om domänadressen eller genom att domänens innehåll indexeras i sökmotorerna vid sökning.
Har man domännamnet bil.se så finns det ingen anledning att använda sig av ett annat namn? Problemet du beskriver uppstår bara om det "riktiga" domännamnet inte är ett premiumdomännamn (dvs för långt).
Citat:
Seo-domännamn används som namnet säger för att ranka bättre i sökmotorerna. Här är det helt ok, och t.o.m. en fördel med bindestreck i domännamnet om den önskade rankingfrasen består av två ord. T.ex. billig-bil.se Även IDN-domäner kan vara värdefulla som seo-domän om målgruppen är svenska besökare.
Vad är t.ex. fördelen med billig-bil.se gentemot billig.bil.se menar du?
Citat:
Marknadsföringsdomännamn Används oftast som komplement till ordinarie domännamn för produkter och tjänster. Även här kan det vara helt ok med IDN-domäner.
Vad vill jag då ha sagt med detta svammel? Jo, att ett domännamn kan ha olika syfte och därmed olika förutsättningar från fall till fall. Det går ej att uttala sig generellt om vad som är ett bra eller dåligt domännamn.
Vi kan väl i alla fall vara överens om att ett domännamn som ger mycket trafik från rätt målgrupp är ett bra domännamn?/Stefan
Varför marknadsföra något annat än sitt egentliga varumärke (domännamn)? Inte heller detta är ett problem om man har ett premiumdomännamn.

Jag säger inte att att det du säger inte stämmer men har man ett bra/premium-domännamn så handlar det just om att inte nöja sig med något sämre än det bästa. Då är alltså IDN inget problem. Ett bra domännamn är enligt min definition en premiumdomän - allt annat är bara försök till åtgärder för ett dåligt domännamn.