Flitig postare
|
|
Reg.datum: Dec 2004
|
|
Flitig postare
Reg.datum: Dec 2004
|
grazzy: Det är ingen "balansera-på-gränsen"-tjänst eller lekstuga. Den är fullständigt laglig och ett fullskaligt kommersiellt projekt. Inte 'olaglig men straffet består i 30 dagsböter och en utskällning av dagisfröken'. Inte 'förmodligen laglig, men måste testas och en okunnig åklagare kan övertalas till att genomföra en massiv razzia av välorganiserad lobbying'. Det som skiljer den från t.ex. Youtube är främst
a) filmer tas bort enbart vid uppenbara lagbrott
B) upphovsrättsrelaterade klagomål måste skickas i pappersform och inkludera bevis på vem som har upphovsrätten
samt något som inte har ett dyft att göra med censurfrihet/piratism/etc, nämligen
c) att den kommer vara avsedd för europeiska besökare, med streamingservrar på nätstrategiskt väl valda platser i Europa (där jag står för design och implementation av systemet).
TPB-kopplingen handlar mest om att driva trafik till den, samt att den i TPBs anda är fri från censur (av andra anledningar än rent legala, givetvis).
Hofvet: Att PRQ har en stark respekt för yttrandefrihet, fri företagsamhet, och personlig integritet är ju inte precis någon hemlighet. Att det faktiskt behövs leverantörer som inte viker sig för hot, påtryckningar, trakasserier, etc. var t o m en av de avgörande punkterna när vi bestämde oss för att starta PRQ. Det är nästintill sorgligt att se fall efter fall där andra ISPer frångått common carrier-principen på mer eller mindre lösa boliner - det kan handla om allt från samtal från främmande länders myndigheter/ambassaden till ett enda mail (kanske kryddat med lite lögner eller åtminstone skarvningar).
Jag har nu senast fått in en kund som tidigare blivit utslängd från fem (5) leverantörer innan oss, enbart på grund av någon sorts hatkampanj från en konkurrent. Den involverar mail, brev, fax, och telefonsamtal med ogrundade upphovsrättsärenden, påståenden om bedrägeri vid betalning, rena ad hominem-attacker mot ägaren där han bl.a. utmålas som kriminell, osv. Är det någon sorts hemsk kriminell internet-terrorist som jag borde slänga ut med huvudet före? Jag är snarare stolt över att vi förmodligen räddat ett i övrigt livskraftigt företag och med det flera personers jobb/försörjning.
Det betyder dock inte att vi tillåter flagranta lagbrott eller inte lämnar ut de uppgifter vi har vid en begäran från Polisen. Sådant kallas självbevarelsedrift (för att inte säga allmän anständighet när det rör sig om riktiga brott!)
jomper: Katastrofplan finns.
PS. Det har aldrig stått en enda TPB-burk i PRQ-hallen. TPB har inte ens legat bakom PRQs AS. Det hjälpte ju som vi alla vet jättemycket...
|