Ämne: Greylistning
Visa ett inlägg
Oläst 2007-05-23, 17:25 #4
Pewas avatar
Pewa Pewa är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
Pewa Pewa är inte uppkopplad
Medlem
Pewas avatar

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Ursprungligen postat av najk
Citat:
Ursprungligen postat av Pewa
Men ett par användare använder sig av så kallad "Greylistning" för att skydda sig mot spam. Deras mailservar stoppar varje inkommande mail med ett meddeleande i stil med "Upptaget, försök igen senare". Har jag som avsändare rätt konfigurerad mailserver ska den känna av att mailet inte kom fram och försöka skicka det igen senare. Då kommer även greylisten att släppa igenom det.

När forumet skickar ut aktiveringsmailen skickas det dock bara en gång. Det blir då blockat hos medlemmar med graylist och kommer alltså aldrig fram, grymt frustrerande!
Exakt vad är problemet med graylisting där?
Precis som du skriver försöker mailservern skicka mailet igen om det inte går igenom första gången, så du ska inte få en studs (isåfall får admin öka tiden innan mailservern ger upp).
Mailservern har ju ett kö-system som inte ska påverkas av graylist, det ska mailservern sköta och du ska inte behöva göra något i din php kod.
Kanske var lite luddig..

Det verkar inte som att min mailserver försöker att skicka meddelandet igen. Pratade med supporten och dom satt att en lokal felkod hos den mottagande mailservern är inget dom kan göra något åt, deras mailserver tror att mailet är levererat.

En medlem såg i sin logg att ett mail kommit från mitt forum, det blev då blockat(graylistat) i 300s. Därefter hände inget mer, servern provade aldrig att skicka meddelandet igen. Såg ut såhär i loggen:

May 14 22:35:17 mars postfix/smtpd[23217]: connect from web02.proinet.se[195.246.219.5]
May 14 22:35:17 mars postfix/smtpd[23217]: NOQUEUE: reject: RCPT from web02.proinet.se[195.246.219.5]: 450 <[email protected]>: Recipient address rejected: Greylisted for 300 seconds; from=<[email protected]> to=<[email protected]> proto=ESMTP helo=<web02.proinet.se>
May 14 22:35:17 mars postfix/smtpd[23217]: disconnect from web02.proinet.se[195.246.219.5]

Var kan problemet ligga? Är det webhotellets mailserver som hinner "pinga ut" innan 300s har gått?
Pewa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat