Ämne: Inkasso
Visa ett inlägg
Oläst 2004-06-04, 10:35 #31
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
Davids avatar

Reg.datum: Aug 2003
Vi har ju använt United Collectors nu ganska länge och det fungerar bra. Jag är glad över att jag slipper skicka ut påminnelser och inkasso själv. Det var lite strul med vårt avtal i början så då fick vi ett snäppet bättre där vi får ut hela beloppet men UC behåller naturligtvis påminnelse- och fakturaavgifterna.

Vi fakturerar mestandels belopp om 150-300 kr och så små belopp är relativt riskfyllt att skicka till UC. Deras arbetsgång (automatisk) är som följer:
1. Påminnelse + 50 kr
2. Inkasso + 160 kr
3. Brev 1
4. Brev 2
5. Långtidsbevakning

Man får alltid ett antal kunder som aldrig någonsin betalar och deras relativt små skulder (som vid det här laget mer än fördubblats) går till långtidsbevakning. Något som jag fick veta av UCs säljare var att de aldrig skulle ta ut några avgifter av oss utan alla avgifter tas ut av den skuldsatte. Så är dock inte fallet har jag nu fått veta (det är viss skillnad mellan vad säljaren säger och vad som står i avtalet, läs ditt avtal noga och se till att få rätt prislista - det hade vi tydligen inte fått) att om ärenden går till långtidsbevakning tar UC ut inkassoavgiften av oss för att sedan betala tillbaka den när kunden äntligen betalar. De långtidsbevakar visserligen till kunden dör men det känns svårt att behöva betala 160 kr till UC när skulden från början var 150 kr.

På UC Online fyller man själv i alla inkassoärenden och det går snabbt och lätt. Man väljer var ärendet börjar, dvs påminnelse eller inkasso. Följande dag går första brevet ut. Det enda andra problemet vi haft är att kunder ringer upp UC och säger att de inte förstår varför de fått en räkning trots att de har en utestående skuld. Jag hade önskat att UC helt enkelt kunde säga till dem att betala vad de är skyldiga men istället skickar de bara oss ett meddelande och ber oss ta kontakt med kunden vilket ju var vad jag ville undvika från första början.
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat