Citat:
Originally posted by Adam@May 18 2007, 21:33
Angående flygplanen så kan man inte bara säga att de ska beskattas hårdare, flygplanen är väldigt centrala i vår infrastruktur och att höja priserna ännu högre över den europeiska standarden skulle vara dumt. Just detta problem är ett bra exempel på att man kan inte alltid låta miljön gå före, det är helt enkelt inte realistiskt. Dock istället för att chockhöja priserna på flygplan kunde man försöka ändra vanor (som vår vän Al Gore försöker) eller utveckla ny teknik.
|
Jo det går alldeles utmärkt att säga så, jag gjorde det nyss.
Det ju så att flygplanen idag inte alls har samma miljöbeskattning som t.ex. biltrafik. Jag nöjer mig med att resp. land beskattar flyget på samma sätt som biltrafik. En lastbil har hög vägskatt med hänvisning till miljön, varför ska flygplan slippa undan? Nu pratar jag inte alls enbart Sverige om någon nu tror det utan det här gäller alla EU-länder och de flesta övriga med för den delen, flyget betalar inte sin del av miljökostnaderna helt enkelt. Flyg är inte mer centralt än järnväg och biltrafik, tvärt om. Alla europeiska länder klarar sig utmärkt utan flyg till skillnad från sjö- och landtransporter som är livsviktiga för att kunna upprätthålla vitala samhällsfunktioner. Så enkelt är det i slutändan. Flygplan är bra och fyller en funktion, men inte till vilket pris som helst.
Aja, man kan ha olika åsikter och alla kan vara lika rätt eller fel. Det är det som är det jävliga med miljön, ingen vet exakt hur det ligger till förrän det är för sent.