Citat:
Ursprungligen postat av Wojt
Det är inte kameran som ger den bästa bilden. Det är ljussättning och fotografen.
Du kan ha världens bästa kamera och få ut världens sämsta bild om du inte vet hur du fotograferar. Visst dregglar man lite kring Canon EOS 400D och den räcker långt. Men om du endast skall fota produktbilder så fungerar vilken kompaktkamera som helst.
Jag använder inga blixtar men däremot är det oerhört viktigt att ha ett tält och bra belysning. Har byggt mitt eget och det fungerar prima. Budget 500 kr.
Det går utmärkt att använd vanliga glödlampor. Jag kör med IKEAs armaturer och lågenergilampor från Hornbach. Det viktigaste är bara att alla skall ha samma temperatur. För att få bort det gula införskaffar du ett gråkort och ändrar kamerans vitbalans inför varje fotografering.
|
Finns många knep om man inte vill eller har råd att köpa bra gerjer direkt. För en ovan kan tex sjustering av vitbalans vara svårt men har man tid så är ju detta en lösning. Man kan även i Photoshop ta bort det gula sticket.
Till hösten kommer vi att behöva fotografera 1000-tals artiklar. Bilderna är väldigt viktiga för oss så personligen införskaffar jag hellre bra grejer direkt än experimentera.
Citat:
Originally posted by -Westman@May 17 2007, 07:01
Jan Eriksson: Det fasta 50 har ju en oslagbar bländare till inget pris alls. Köper man dessutom kamerapaketen som finns så får man ju semesterzoom med på köpet.
|
Håller fullständigt med dig. Funderar själv på att skaffa ett fast 50mm för våra produktfotograferingar.
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
PS. Det är lättare att ta bra bilder med bra kameror.
|
Håller fullständigt med dig igen, och inte bara det - det är mycket roligare också.