Citat:
Ursprungligen postat av Brazzan
1. Vi registrerade oss igenom bolagsverket och skattemyndigheternas gemensamma sida, där kryssade vi i att vi ville ha f-skatt också. Idag kom papprena, dock endast org.nr, när får vi f-skatten och moms.nr, eller måste vi skicka efter dem själva?
|
Formuläret är skit.
Det går inte att ansöka om f-skatt och moms i samband med nyregistrering av handelsbolag via företagsregistrering.se (eller vad den nu heter). Ni måste skicka in en blankett som är undertecknad av behörig firmatecknare.
Det är mycket irriterande och jag råkade själv ut för det där i höstas. Ringde skatteverket och undrade när vi skulle få beslut om f-skatt och fick slutligen skicka in en ny blankett.
Ett orgnummer har inget med F-skatt att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av Brazzan
2. För att vi ska kunna bokföra måste vi ha ett bokföringsprogram, men det kan vi inte skaffa förens vi fått pengarna ifrån fakturorna. Hur löser vi det smidigast?
|
Visma SPCS kostar en dryg tusenlapp. Någon av delägarna kan säkert låna ut de pengarna till företaget. Det finns givetvis andra program med SPCS dominerar marknaden.